از لوله برق جهت پوشش برای جرایانات رسانا استفاده می شود ، به طور کلی وسیله ای است برای جلوگیری آسیب رساندن جرایان رسانا به انسان ، چه مستقیم و چه غیر مستقیم.لوله برق از جنس پی وی سی ، به دلیل برش و انعطاف پذیری بالا و جلوگیری از فراگیر شدن آتش سوزی ( فقط همان نقطه که در تماس با آتش است می سوزد ) محبوبیت خاصی دارد و بیشترین کاربرد را در لوله کشی برق ساختمان و … دارد. این محبوبیت و مزایای لوله برق pvc موجب شده که هنوز هم قالبا در آمریکا از لوله PVC برق استفاده کنند.لوله های برق تهران پولیکا در برابر خورندگی ، مواد شیمیایی ، آلاینده ها و رشد باکتری ها مقاوم است. از نظر صرفه اقتصادی و عمر بالا (فرسایش بسیار یسیار کم) بسیار کارآمد است.

لوله برق در سازه های زیر مورد استفاده قرار میگیرد :

  •  مسکونی
  • تجاری
  • اداری
  • صنعتی
  • ورزشی
  • و کلیه سازه هایی که سیم برق  و هادی های الکتریکی

مجرای الکتریکی محافظت بسیار خوبی را برای هادی های محصور در برابر ضربه ، رطوبت ، و بخارات شیمیایی فراهم می کند. تعداد متغیرها ، اندازه ها و انواع هادی ها را می توان به یک مجرای کشیده کرد که طراحی و ساخت را در مقایسه با چندین کابل کابل یا هزینه کابل کامپوزیت سفارشی ساده می کند. سیستم های سیم کشی در ساختمان ها ممکن است در معرض تغییرات مکرر قرار بگیرند. تغییرات مکرر سیم کشی با استفاده از مجرای الکتریکی ساده تر و ایمن تر می شود ، زیرا می توان هادی های موجود را جدا کرد و هادی های جدید نصب کرد ، با کمی اختلال در مسیر مجرای برق.

یک سیستم مجرا می تواند ضد آب یا زیر آب شود. از مجرای فلزی می توان برای محافظت از مدارهای حساس از تداخل الکترومغناطیسی استفاده کرد ، همچنین می تواند از انتشار چنین تداخلات در کابل های برق محصور جلوگیری کند. مجرای غیر فلزی در برابر خوردگی مقاومت می کنند و سبک وزن هستند و هزینه کار نصب را کاهش می دهند.

در هنگام نصب با اتصالات درزبندی مناسب ، مجرایی اجازه عبور گازها و بخارات قابل اشتعال را نمی دهد ، این امر باعث می شود در مناطقی که مواد فرار دارند از خطر آتش سوزی و انفجار محافظت کنید.

برخی از انواع مجرا برای محاصره مستقیم در بتن تأیید می شوند. این معمولاً در ساختمانهای تجاری استفاده می شود تا امکان برقراری رسانه های برق و ارتباطات در وسط مناطق بزرگ باز فراهم شود. به عنوان مثال ، موارد نمایش خرده فروشی و مناطق دفاتر باز از جعبه های مجرای کف پوش برای اتصال کابلهای برق و ارتباطات استفاده می کنند.

هر دو مجرای فلزی و پلاستیکی می توانند در محل کار خم شوند تا امکان نصب راحت و بدون تعداد زیاد اتصالات تولیدی فراهم شود. این خصوصاً هنگامی که نمایه های نامنظم یا منحنی ساختمان را دنبال می کنید ، سودمند است. از تجهیزات مخصوص خمش لوله برای خم شدن مجرای بدون لگد زدن یا دندانپزشکی استفاده می شود.

هزینه نصب لوله انتقال به دلیل هزینه مصالح و نیروی کار از سایر روش های سیم کشی بالاتر است. در برنامه های کاربردی مانند ساخت و ساز مسکونی ، ممکن است درجه بالایی از حفاظت از آسیب های جسمی مورد نیاز نباشد ، بنابراین هزینه مجرای گارانتی نیست. هادی های نصب شده در مجرا نمی توانند گرما را به آسانی به عنوان نصب شده در سیم کشی باز از بین ببرند ، بنابراین اگر بسیاری از آنها در یک مجرای نصب شده باشد ، باید ظرفیت فعلی هر هادی کاهش یابد. غیرقانونی و با رعایت مقررات سیم کشی ، داشتن بیش از 360 درجه خم در کل لوله های انتقال لوله غیرمجاز است ، بنابراین باید اتصالات خروجی ویژه ای فراهم شود تا بتواند در چنین مواردی مجرای نصب شود.

برخی از مجرای فلزی ممکن است به عنوان یک رسانای پیوند دهنده مفید برای زمین (زمین اتصال) نیز کار کنند ، اما مقررات سیم کشی ممکن است استانداردهای کار یا ابزارهای اضافی برای ایجاد زمین را نیز دیکته کند. در حالی که بعضی اوقات از مجرای فلزی ممکن است به عنوان رسانای زمین استفاده شود ، طول مدار محدود است. به عنوان مثال ، انتقال طولانی مدت به عنوان رسانای زمین ممکن است از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار باشد و اجازه عملکرد مناسب دستگاه های اضافی را به صورت خطا ندهد.

شاخه های مجرای معمولاً از بسته بندی 2 متر و 100 متر یا کمتر از آن به بازار عرضه می شوند

مجرای لوله پی وی سی از مدت ها قبل در مقایسه با مواد مجرای فلزی سبکترین وزن محسوب می شود و معمولاً پایین تر از سایر اشکال مجرا است.  در عمل الکتریکی آمریکای شمالی ، در سه ضخامت دیواره متفاوت موجود است ، و انواع دیواره نازک فقط برای کاربرد تعبیه شده در بتن مناسب است ، و نمرات سنگین تر مناسب برای دفن مستقیم و کارهای در معرض دید مناسب است. بسیاری از اتصالات مختلفی که برای مجرای فلزی ساخته شده اند نیز به صورت PVC در دسترس هستند. مواد پلاستیکی در برابر رطوبت و بسیاری از مواد خورندهمقاومت می کنند، اما از آنجا که لوله غیر رسانا است ، باید یک سیم باند اضافی (زمینی) به داخل مجرا کشیده شود. با استفاده از وسایل مخصوص گرمایش که برای این منظور طراحی شده است ، می توان مجرای PVC را در مزرعه گرم و خم کرد.

اتصالات اتصالات با اتصالات جوش خورده حلال ساخته می شوند ، که پس از مونتاژ به سرعت تنظیم می شوند و در طی یک روز به قدرت کامل می رسند. از آنجایی که در طول مونتاژ ، نیازی به چرخش مقاطع برش لازم نیست ، اتصالات مخصوص اتحادیه مورد استفاده در مجرای نخ (مانند اریکسون) مورد نیاز نیست. از آنجا که مجرا PVC از ضریب انبساط حرارتی بالاتر از انواع دیگر است ، باید نصب شود تا امکان گسترش و انقباض هر یک از پرتها فراهم شود. در هنگام نصب PVC زیرزمینی در پیکربندی های چندگانه یا موازی به دلیل تأثیر گرمایش متقابل کابل های بسته بندی شده کاملاً مراقب باشید ، زیرا در هنگام گرم شدن مجرا تغییر شکل می یابد.

مجرای رزین ترموستات تقویت شده (RTRC) یا مجرای فایبرگلاس  در مقایسه با مجراهای فلزی دارای وزن سبک هستند و این به کاهش هزینه های کار کمک می کند. گاهی اوقات به عنوان FRE شناخته می شود که مخفف "اپوکسی تقویت شده با فایبرگلاس" است ، اما این اصطلاح یک علامت تجاری قانونی ثبت شده از FRE Composites است . همچنین ممکن است هزینه مواد کمتری را فراهم کند. مجرای RTRC را می توان در انواع کاربردهای داخلی و خارجی استفاده کرد. [4]مجرای فایبرگلاس در ضخامت های مختلف دیوار در متناسب با کاربردهای مختلف موجود است و فاصله پشتیبانی بسیار شبیه به فولاد دارد. درجه حرارت بالا ، دود کم ، بدون شعله ، منطقه طبقه بندی شده (کلاس I بخش 2) و نسخه های هالوژن صفر نیز برای کاربردهای خاص مانند تونل های مترو و ایستگاه ها تولید می شود و در ایالات متحده می تواند الزامات NFPA 130 را برآورده کند.  مانند سایر مجرای غیر فلزی ، ممکن است یک هادی پیوند دهنده برای زمین مورد نیاز باشد. اتصالات بصورت اپوکسی چسبانده می شوند ، که نیاز به مقداری کار نصب و زمان برای تنظیم اتصالات دارد. مجرای RTRC ممکن است در این قسمت خم نشود و از اتصالات مناسب برای تغییر جهت استفاده شود ، همچنین مجرای RTRC برای پشتیبانی از لامپ ها تأیید نشده است.

مجرای غیر فلزی سفت و سخت (RNC) یک لوله غیر فلزی و غیرقابل خواندن با دیوار صاف است.

لوله های غیر فلزی الکتریکی (ENT) یک لوله راه راه با ضخامت نازک و با مقاومت در برابر رطوبت و مقاوم در برابر شعله است. به گونه ای قابل انعطاف است که می تواند با دست خم شود و اغلب انعطاف پذیر است اگرچه اتصالات آن نیست. به دلیل شکل موج دار آن نخ ، اگرچه برخی از اتصالات ممکن است نخ شود.

 

http://raptorx3.uchicago.edu/bbs/forum.php?mod=viewthread&tid=1142&extra=

 

https://cyber.harvard.edu/difficultproblems/Talk:Lole_bargh

 

https://cs.byu.edu/job-posting/%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%82

 

https://courses.mizzouk12.missouri.edu/eportfolios/1040/Home/Electricity_pipe

 

https://wiki.cct.lsu.edu/viztrails/VizTrails:Community_Portal