لوله پلیکا در واقع همان لوله U-PVC است که اولین تولیدکننده این لوله ، پلیکا نام داشت و به همین نام در ایران شناخته شد و عامه مردم نام پلیکا را برای لوله های U-PVC خاکستری رنگ انتخاب کردند و نام پلیکا بر روی این جنس لوله ماند.

لوله پلیکا تمامی خواص مواد U-PVC را دارد و به سختی صدمه می بیند و عمر طولانی دارد . این نوع لوله زنگ نمی زند و پوسیده نمی شود . به همین جهت لوله PVC در سیستم های آبی ، سیم کشی زیرزمینی و خطوط فاضلاب کاربرد فراوانی دارد .

U-PVC پس از پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین مواد پلیمری است .

تقریباً 90 درصد U-PVC تولید شده در جهان توسط یکی از سه فرآیند اکستروژن و قالب گیری تزریقی به محصول نهایی تبدیل می گردد . بیشترین مقدار پی وی سی اکسترود شده در ساخت انواع لوله پلیکا ( لوله های آب تحت فشار ، لوله های مجاری آب و فاضلاب ) به کار می رود .

لوله پلیکا با داشتن بالاترین خواص فنی و مکانیکی نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را در دنیای امروز فراهم می نماید .

جدیدترین مدل از خانواده لوله های پلیکا ( U-PVC ) لوله مورد استفاده برای آب و فاضلاب در سراسر دنیا پوش فیت U-PVC است که نشت نمی کند و به آسانی نصب می شود .

PVC (پلی ونیل کلراید ) اولین بار درآلمان تولید گردید . این لوله ها از درصد بالایی ( مثلاً 90 درصد ) از پلیمر پی وی سی یا پلی ونیل کلراید ساخته می شوند . در ساخت و تولید این لوله ها نباید از مقدار زیاد از مواد دوران کننده استفاده شود زیرا باعث نرم شدن لوله می گردد در غیراین صورت لوله تولید شده منعطف بوده و کاربردهای متفاوت با حالت سخت خود خواهند داشت.